Na mola! Tentokrát o módní inspiraci, která nemá jen estetický rozměr
Úterý dopoledne, Berlín. Nadzemka mě vyplivne na stanici Ostkreuz. Před pár lety, kdy jsem poblíž bydlela, tu byl jen špinavý nadchod. Místo něj vyrostlo celé nádraží. Stačí jen několik kroků, aby mi došlo, že to nebyla jediná změna. Vietnamské večerky vystřídaly biokrámky, začouzené hospody stylové kavárny. A do nové tváře čtvrti Friedrichshain perfektně zapadá i obchod, do kterého právě mířím.
Nenápadný vývěsní štít, velká prosklená výloha. Na dřevěných policích se vrší trička a džíny, ze stojanů pomrkrávají šaty. Vše doplňují brýle, pásky a batohy. Na první pohled pěkný, ale celkem obyčejný showroom pro hipstery. Ale zdání – jako obvykle – klame. Oblečení, které obchod Loveco nabízí, hned tak jinde nenajdete. Spolupracuje totiž jen se značkami, které nabízejí udržitelnou a veganskou módu.
Veganskou? Ano, bez použití jakýchkoli živočišných produktů, usmívá se majitelka obchodu, kulturoložka Christina Wille. Kůže i vlna jsou tabu. Držení zvířat ve velkochovech nebo dokonce jejich zabíjení nechce podporovat. A její zákazníci, kterým se příčí „rychlá“ móda, vyžadující spoustu chemie a otrocké práce, tomu dobře rozumějí. „Čtvrť je pro nás super, obyvatelé se o nás zajímají a jsou uvědomělí. Sedí to dobře,“ vypráví Christina, která vedle dvou kamenných prodejen úspěšně provozuje ještě e-shop.
„Samozřejmě to není jednoduché, jako ostatně nic v dnešní módní branži. Malé obchody jsou na ústupu,“ přiznává Christina. Jedním dechem ale dodává, že zas tak beznadějné to není: „V maloobchodě jsme jedinou oblastí, o níž se dá říct, že má budoucnost a může růst. Proto to jde – ale jasně, je to hodně práce, chce to hodně reklamy, abychom na sebe lidi upozornili,“ dodává.
Vedle New Yorku, Paříže či Londýna zůstává Berlín stále tak trochu módní Popelkou. Spíše než velké, zářivé značky plodí spoustu zajímavých alternativních labelů. A rozhodně má svůj styl. „Myslím, že jsme mnohem ležérnější než mnoho jiných měst,“ říká Christina. Potvrzuje tím to, co zažívám už léta. V Berlíně se se svými běžnými českými modely cítím tak trochu „overdressed“. A to si schválně balím do kufru skoro samé černé věci.
Pokud je německá metropole v něčem napřed, je to právě alternativní a ekologická móda. Drobná, ale viditelná nika, o níž se živě zajímají hlavně mladší intelektuálové, mezi nimiž patří vegetariánství nebo veganství k dobrému tónu. Ale zdaleka nejen oni. Představa, že podobné obchody nabízejí tak leda splývavé hábity pro hipísačky a biomatky, nemá s realitou nic společného. „Máme tu všechno – pro lidi, kteří nosí džíny a tričko, přes elegantní šaty a blůzy až po byznysový styl,“ zdůrazňuje Christina. „Pomalá“ móda má dnes v Berlíně i svůj Fashion Week. Některé značky cíleně pracují s trendy, které sledují velcí světoví producenti, ladí svoje kolekce s modely a barvami, které udávají tón celé sezóny. Jiné naopak sází na klasiku, která se v malých obměnách neustále vrací.
„Je pro nás důležité, aby lidé to, co si koupí, pak skutečně užili. Když vidím, že nejsou přesvědčení, nic jim nevnucuji,“ říká Christina. Zákazníkům ráda poradí, ale nechává jim na nákup čas: „Většinou se déle rozmýšlejí, protože musejí zaplatit víc peněz a není to tak jednoduché, jako když si něco koupíte za deset euro. Doufám, že jsou to ale pak nejoblíbenější kousky, které dlouho a rádi nosí,“ uzavírá Christina.
V českém prostředí se na podobnou cestu jako Christina Wille vydala Oľga Garajová, majitelka e-shopu a pražského showroomu EtikButik. Obchod, který svým zákazníkům vedle ekologické a férové módy nabízí i veganské boty, funguje od roku 2015. „Sama nejím maso přes 13 let, kožené boty pro mě přestaly být možnou volbou a levné koženkové boty z řetězců se rychle rozpadly,” popisuje Oľga okolnosti, které jí společně se starostí o životní prostředí vedly k nápadu EtikButik otevřít. Dnes do něj podle svých slov pečlivě vybírá etický a veganský sortiment – oblečení, boty, doplňky, batohy a kabelky, přírodní kosmetiku, šperky a další drobnosti.
A jak se jejímu projektu daří v českém prostředí? „To je těžká otázka, já totiž nevím, jak definovat úspěch,“ odpovídá Oľga. „Pro mě je můj obchůdek úspěšný, z roka na rok organicky roste,“ dodává. Zájem o její zboží se zvyšuje a s každým novým zákazníkem podle ní sílí i šance, že se v hlavách lidí i v módním průmyslu něco změní. A kam se Oľga chystá pro další inspiraci? Do Berlína. Kam jinam.